Rope skipping = skákání přes švihadlo

8. května 2013 v 22:40 | Little Kitten |  Movement
Napadlo mě, že napíšu článek o pohybové aktivitě, která mě chytila docela nedávno, a která u nás není zase tolik známá. Totiž, každý jsme jako malé děti švihadlo doma měli, ale kde končí skákání přes švihadlo, začíná rope skipping. Dneska už se moc dětí se švihadlem na hřišti nevidí. Dorost a dospělé neuvidíte už vůbec, snad jen v tělocvičně.
Skákání přes švihadlo, takové to hop-hop-hop, jen nahoru a dolů, mě nikdy moc nebavilo, ale co jsem objevila trikové přeskoky, je z nudného hopkání užitečná zábava.
Na konci článku jsou nějaká videa na namlsání, třeba to někoho z vás taky chytne.




Rope skipping - termín převzatý z angličtiny znamená doslova skákání přes švihadlo. Asi si řeknete, co je na tom tak zajímavého. Vždyť přes švihadlo skáče každé malé dítě. Možná by bylo přesnější říci - dříve skákalo. Nyní už nevidíme tolik dětí v parcích, které by "skotačily" na švihadlech a vybíjely energii nastřádanou ve svém organismu.

Přes švihadlo skáčou děti i dospělí na celém světě již po staletí. Rope skipping jako sportovní disciplina byl zformován v 60. letech minulého století v U.S.A. Pan Richard Cendali inicioval jeho rozšíření do všech koutů země, také do Evropy. Propagátorkou rope skippingu v ČR je od roku 2005 Mgr. Jana Beránková (UK FTVS), která rovněž spolupracuje s ERSO Evropskou rope skippingovou organizací a je držitelkou registrované značky rope skipping.

Skoky přes švihadlo jsou nejen vlastními prvky obtížnosti sportovních odvětví, ale švihadlo je využíváno i ve sportovní přípravě mládeže dalších sportů. Při osvojování techniky cvičení se švihadlem ovlivňujeme dovednost odrazu (různé druhy přeskoků), rychlost pohybu dolních končetin (frekvence přeskoků), dynamickou sílu dolních končetin (výška výskoku), manipulační dovednosti (souhru pohybu náčiní a těla), dynamickou rovnováhu (souhra vnitřních sil), celkovou rytmizaci (soulad pohybu v čase a prostoru). Rope skipping je cvičení koordinační, rychlostní, vytrvalostní a do jisté míry i silové. Podporuje kreativitu, hravost, cit pro rytmus, časování pohybu a týmovou spolupráci.

Rope skipping je aktivita, která je řazena do skupiny high impactových cvičení. Jedná se o pohyb s vyšším nárokem na ztížení kloubního aparátu, ale i kardiovaskulárního systému. Rope skipping je určen pro zdatné a zdravé cvičence s předešlou kondiční průpravou.

Kdy neskákat:
  • při problémech s kloubním aparátem
  • při onemocnění srdce a cév (pouze po lékařské prohlídce)
  • při vysoké nadváze
  • vysoký krevní tlak (konzultujte s lékařem)
  • rýma, bolesti v krku, kašel, virová onemocnění
  • pokud máte pochybnosti, kontaktujte svého lékaře

Historie rope skippingu
Na celém světě si děti odedávna hrají se švihadly. Sportovci využívají švihadel jako prostředku pro zlepšování své fyzické kondice a koordinace. K vytvoření rope skippingu jako sportovního odvětví dochází na konci šedesátých let v U.S.A. Za zakladatele je považován Richard Cendali, učitel tělocviku na základní škole (Boulder, Colorado, USA). Mimo svou profesi učitele působil také jako hráč amerického fotbalu. Přes švihadlo začal skákat na doporučení svého trenéra. Neměl příliš dobrou kondici, a proto dostal ultimátum: "Musíš zlepšit svojí "konvičku". Bud´ budeš běhat po schodech stadionu nebo denně 15 min. skákat přes švihadlo". Rozhodl se tedy pro možnost druhou. Jeho kondice se opravdu začala zlepšovat, ale po třech měsících tzv. "skákání nahoru a dolů" ztrácel motivaci. Rozhodl se tedy, že se pokusí skákání zpestřit. Začal vymýšlet rozmanité způsoby přeskoků - tzv. triky (nůžky, jumping jack, slalom, dvojšvihy, trojšvihy atd.). Motivace se vrátila zpět a dostavil se i nečekaně pozitivní fyziologický účinek. Pan Cendali zvyšoval své denní dávky. Volil čím dál obtížnější přeskoky a "zábava" byla na světě. Počet nových dovedností - "triků", které vymýšlel, rostl den za dnem. Po čase se rozhodl, že rope skipping představí svým žákům ve škole. Žáci byli naprosto ohromeni a začali sami vymýšlet nové a nové triky. Zanedlouho žáci byli lepší než učitel.
Na počátku sedmdesátých let Richard Cendali začal šířit rope skipping po celých Spojených státech amerických a později i dále. V současné době stále trénuje svůj tým a vychovává desítky dobrých skokanů, trenérů a instruktorů.

Vybavení - (švihadlo, obuv)
Doporučuji "trikové" švihadlo, které má delší "ručky" (držátka) k dostání na www.ropeskipping.dnes.info. Toto švihadlo umožňuje velkou frekvenci přeskoků a zároveň si užijete úžasnou možnost zvládnout i složitější "triky", které jsou s běžným švihadlem téměř neproveditelné. Nikdy neskákejte bez bot! Švihadlo je poměrně těžké a švihnutí do bosé nohy je bolestivé. Doporučuji skákat v botách na aerobik (či v halové obuvi). Tato bota je odpružená pod patou a špičkou (chrání kloubní aparát), pevná v patě (zabraňuje podvrknutí nohy při chybném doskoku). Oblečení volte pohodlné. Vyvarujte se příliš volného oblečení, mohlo by se "motat" do švihadla. Skákání přes švihadlo je fyzicky dosti náročná aktivita - budete se potit.
(Pozn.: já má švihadlo provazové - jádro tvoří gumové vlákno, ne-elastické, a je obalené textilní izolací, má dřevěné ručky, pro začátky to bohatě stačí)

Korektní technika skákání
Důležité je mít správně dlouhé švihadlo. Když se postavíte na střed švihadla a "ručky" (držátka) natáhnete kolmo ke stropu, měly by sahat do podpaží. Při skákání jsou ramena relaxovaná, hlavu nepředklánějte, pohled před sebe. Dbáme na vzpřímené držení těla (ramena vzad, rozevřený hrudník, rovná záda), tonizujte břišní lis a hýžďové svalstvo. Je velmi důležité, aby oblast břicho, beder a hýždí (tzv. core) byla ve vzájemné svalové souhře. Vyvarujte se bederní lordózy a hrudní kyfózy - takové držení těla je pro skákání přes švihadlo nevhodné. Naopak! Takovým skákáním si zhoršíte případné bolesti v zádech. Lokty držte u těla a "ručky" nastavte tak, aby směřovaly kolmo ke stěně. Při skákání využívejte práce hlezenního kloubu (neskákejte z celého chodidla), chodidlo odvíjejte při doskoku i výskoku. Občas nohy vytřepejte a spusťte paty až na zem (chráníme tak lýtka, aby se nepřetížila).

Základní formy rope skippingu
Single Rope - (jeden skokan s jedním švihadlem). Tato forma rope skippingu umožňuje skokanovi pracovat samostatně svojí vlastní rychlostí. Cvičenec může trénovat kdekoliv a kdykoliv sám nebo spolu s přáteli tvořit jednoduché i složitější sestavičky. Skákání přes single rope otevírá brány kreativním cvičencům, kteří rádi vymýšlejí nekonečné množství triků a jejich kombinace.
Wheel Formation - (dva skokani držící dvě švihadla) pohyb paží je nesoudobý a připomíná točení mlýnu. Skákáním wheels cvičenci výborně procvičí koordinační schopnosti a vzájemnou komunikaci. Cvičenci se stanou velmi rychle závislými na speciálním timingu (časování), který je doslova unikátní. Triky a výměny, které můžete vymýšlet, nemají žádný limit. Buďte kreativní.
Double Doutch - (dvě dlouhá švihadla, kterými točí dva cvičenci proti sobě - další skáče uprostřed). Double Doutch je pro většinu skokanů velmi lákavá forma rope skippingu. Jedná se o týmovou formu, proto je velmi důležité, aby si cvičenci na sebe zvykli. Stejný timing, přizpůsobování se jedni druhým, vnímání spolucvičenců a vzájemná pomoc je základem radosti ze společného úspěchu. Double Doutch dokonale procvičí koordinaci a vzájemnou komunikaci mezi členy družstva.

Všechny výše uvedené základní formy rope skippingu jsou volně kombinovatelé. Stejně tak jako další formy: long rope (dlouhé švihadlo), two in the loop (dva cvičenci s jedním švihadlem), the traveller (cestování řadou cvičenců s jedním švihadlem) atd. Všechny tyto aktivity se provádějí na hudební předlohu, což usnadňuje regulaci přeskoků a zároveň motivuje cvičence.

Než začneme skákat - rope skipping
Dříve než začneme, měli bychom se ujistit, zda máme vhodnou obuv a oblečení, ve kterém se nám bude bezpečně a pohodlně skákat. Nikdy bychom neměli skákat na boso. Nejen, že je to velmi nekomfortní a můžeme uklouznout, ale nechráněná ploska nohy také trpí velkými nárazy, a tím i celý kloubní aparát. Nejvhodnější je sportovní obuv odpružená pod patou i špičkou. Taková bota umožní vysokou absorpci nárazů a naše klouby jsou chráněny. Oblečení by mělo být pohodlné a savé, příliš volné oblečení se může "motat" do švihadla.

Zajistěte si dostatečně veliký prostor, abyste mohli pohodlně točit se švihadly, ale zároveň i bezpečně vbíhat a vybíhat ze švihadel (využívané při složitějších technikách).

Další významnou úlohu hraje povrch. Nejideálnější je skákat na materiálech, které zároveň tlumí nárazy, například pružná podlaha - parkety, prkna, gumový povrch aj. Mezi nevhodné povrchy patří beton, asfalt, dlažba. Při delším skákání náš můžou začít bolet okostice či kolena, kotníky, záda atd. Vždy se přesvědčte, že podlaha je suchá a prázdná, aby nedošlo ke zbytečnému zranění.

(Zdroj: http://www.ropeskipping.dnes.info/?lang=cj, článek Rope skipping)


Videa:




 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Klára Šulcová Klára Šulcová | E-mail | 5. října 2014 v 19:14 | Reagovat

Dobry den chtěla by jsem se zeptat jestli provozujete kroužky ropekippingu.
Předem děkuji za odpověď

2 MaikelZ MaikelZ | E-mail | 17. ledna 2017 v 9:05 | Reagovat

I found this page on 17th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it is not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Just search for:  pandatsor's tools

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama